Programma Nationale Archeologiedagen 2018
Vrijdag 12, Zaterdag 13 & Zondag 14 oktober 2018

Tijdens de Nationale Archeologiedagen kun je natuurlijk weer bij ons terecht voor de leukste en meest leerzame activiteiten! Leer opgraven als een archeoloog, speel Romeinse spellen, luister naar Arend van Dam of krijg een persoonlijke rondleiding door het museum!

Het programma omvat ook activiteiten in De Vondst. Ga zeker een kijkje nemen in dit nieuwe centrum voor archeologie in Limburg!

Wat kost het?
Alle activiteiten in het kader van de Nationale Archeologiedagen zijn gratis. Je betaalt wel de reguliere entree bij het Thermenmuseum. De enige uitzondering hierop is de lezing op vrijdagavond van Eet!verleden.
Vrijdag 12 oktober
ZELF ZEVEN
Kinderen kunnen als heuse archeoloog aan het werk om schatten te ontdekken. Ze helpen zelf mee aan het onderzoek van het badhuis door opgegraven materiaal op de kleinste schatjes mee te onderzoeken. Zo kom je met wassen, zeven en determineren tot de mooiste ontdekkingen. Tijdens de Nationale Archeologiedagen kun je  op alle drie de dagen doorlopend deelnemen aan deze activiteit.
Tijd: 10.00 - 17.00 uur (doorlopend)

ARCHEOHOTSPOT TAFEL
1. Munten schoonmaken en/of scherven puzzelen (restauratie en conservatie)
2. Opgraven als een archeoloog

RESTAURATOREN AAN HET WERK, INTERACTIEF
Tijd: 10.00 - 17.00 uur (doorlopend)

LEKKERE LEZING
Manon Hensen van historischkookatelier eet!verleden laat je kennismaken met de geschiedenis van eten en drinken tijdens deze speciale lezing mét proeverij. Op een sfeervolle, speelse én eigentijdse manier. En grotendeels biologisch!
Ben jij foodie met interesse in culinaire historie, dan mag je dit niet missen.

Tijd: 19.30 - ca. 21 uur
Locatie: Thermenmuseum
Kosten voor deelname: Je betaalt slechts € 19,50 en dat is incl. vijf hapjes, een drankje, museumbezoek én een Thermenmuseum jaarkaart 2018!

Omdat er maar een beperkt aantal plaatsen is, is het wel nodig hiervoor te reserveren. Dit kun je doen door hier een online ticket te kopen (je betaalt alleen de reguliere entrée). Let op, kies niet het reguliere ticket, maar selecteer de lezing bij de speciale tickets.
Zaterdag 13 oktober

KIDS/FAMILIEPROGRAMMA
Kinderen krijgen een paspoort waarmee ze op ontdekkingsreis kunnen gaan in het Thermenmuseum én in De Vondst (onze overburen). Als ze alle activiteiten hebben gevonden / doorlopen, dan is hun missie geslaagd. Ondertussen hebben ze heel veel geleerd van het werk van een archeoloog en hebben ze ervaren dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar opgraven als je archeoloog wil worden!
Tijd: 12.00 - 17.00 uur (doorlopend)
Locatie: Thermenmuseum en de Vondst

SCHRIJVERSBEZOEK AREND VAN DAM
* Voorlezen:
Kinderboekenschrijver Arend van Dam komt op 13 oktober voorlezen uit 'Avé Caesar' In zijn boek komt de Romeinse tijd tot leven op een manier die je nog nooit hebt gezien! Het verhaal speelt zich zelfs voor een deel af in het badhuis van Heerlen! Je maakt kennis met alle beroemde legerleiders en keizers die ons grondgebied van toen bezochten. Geschiedenis was nog nooit zo leuk!

* Workshop:
Hoe schrijf je een historisch kinderboek en welke bronnen gebruik je daar voor?
Arend neemt ook objecten mee.

De workshops en voorleessessies vinden plaats in 3 rondes: om 12 uur, 13:45 uur en om 15:30 uur.

ARCHEOHOTSPOT TAFEL
1. munten schoonmaken en/of scherven puzzelen (restauratie en conservatie)
2. opgraven als een archeoloog

OPEN DAG/RONDLEIDINGEN RESTAURATIEATELIER RESTAURA